Page 9 - POBEDONOSCI
P. 9

Светој  гори,  бројним  храмовима,  свештеничким
                                       породицама,  верским  лидерима,  богослужбеним
                                       књигама.  После  свега  наметнуо  се  закључак  да  у
                                       овом  делу  света  постоји  духовна  народна  аристо-
                                       кратија,  која  се  може  пратити  не  само  у  средњо-
                                       вековљу,  већ  и  до  наших  дана.  Друго  је  питање
                                       зашто она јесте препозната  у  средњем, а скрајнута
                                       из  наше  свести  у  новом  веку.  Тако  је  један  архи-
                                       мандрит,  Иларион  Весић  (1852-1906),  ректор  при-
                                       зренске  богословије  и  богословски  писац,  рођен  у
                                       Пепељевцу,  а  сахрањен  на  Старом  крушевачком
                                       гробљу,  ушао  у  прву  нашу  енциклопедију  Станоја
                                       Станојевића  1925-28.  године,  а  у  комунистичкој
                                       Југославији  избачен  је  из  свих  извора.  Није  боље
                                       прошао  ни  др  Радивој  Јосић,  дугогодишњи  декан
                                       Богословског  факултета,  швајцарски  ђак,  рођен  у
                                       Великој Врбници у свештеничкој кући – која је од
                                       пре Косовске битке све до наших дана рађала срп-
                                       ској  цркви  клирике.  А  шта  тек  рећи  за  архиман-
                                       дрита Саву Петровића  (1793-1861), који је оставио
                                       једини  писани траг  о томе  како је  изгледало осло-
                                       бођење Крушевца од Турака или Сретена Динића и
                                       његовог духовника свештеномученика проту Авра-
                                       ма  Јовановића.  Почетком  двадесетог  века  чувени
                                       прота Михаило Минић народни трибун из Мајдева
                                       у другој половини истог века пао је у заборав. Мо-
                                       нах Павле Чугаљ из Манастира светога Романа био
                                       ми је инспирација за роман Јесење клупко. И најзад,
                                       у  „Политици”  од  29.  јуна  1934.  године,  на  шестој
                                       страни, открио сам чланак насловљен: „Велики мо-
                                       лепствени сабор прогласио је јуче Крушевац светим
                                       историјским местом”, који  овде преписујем како би
                                       постао део ове књиге – јер Крушевац јесте град по-
                                       бедоносац: „Крушевац, Видовдан, 28. јуна 1934. го-


                                                                 8
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14