Page 258 - KUCANJE
P. 258
окорелији реакционар. Али, треба знати, да када
је у питању учињено добро, онда се позива и Бог
у помоћ да то добро призна. И још нешто, поврх
свега тога:
Када је српски патријарх са Светим синодом
прогласио светог Стевана Високог за српског
свеца, он није питао народ за то, него је питао
историју, и она му је рекла да то учини. И за ову
предложену канонизацију треба питати исто-
рију. А она нам каже:
Да је руски цар Никола Други у најодсуд-
нијем часу, 1914. године, притекао у помоћ срп-
ском народу и спасао га од сигурне пропасти.
Да је руски цар Никола Други први од руских
царева прекинуо традиционалну погрешну по-
литику према Србији и окренуо све своје силе да
брани Србију од две аждаје: Турске и Аустрије.
И бранећи Србију платио својом главом. Данас,
кад њега више нема међу живима, правда
захтева да се то с’ пијететом спомене. Само
једна његова депеша председнику Француске
Републике, у децембру 1915. године, спасла је
српску војску која је одступала кроз Албанију.
Ко то може да заборави од оних Срба који су
пребродили албанску Голготу? Па, не само то,
него и приватни и политички живот рускога
Цара, води га светитељству. Свет зна да је
Хашка миротворна установа, која је толико
добра донела човечанству, његово дело и да је
он због тога још пре двадесет пет година био
назван од целога света Цар Миротворац. А сада
је добио назив и Цар Мученик. Јер је мученички
завршио живот са читавом својом породицом,
од зликоваца, чији се злодело ништа не разли-
256