Page 158 - TOPLE SUZE NA PUTU ZA JERUSALEM
P. 158
цизности у корист драмског карактера хрис-
толошке радње.
Благовести с арханђелом Гаврилом раскри-
љених крила указују на античке узоре, а Бого-
родичина изненађеност, изражена покретима
руку, сасвим је налик источним праобразима.
Друга сцена је Сусрет Марије и Јелисавете у
сестринском загрљају, с укрштеним рукама.
Трећа композиција Рођење Христово у иконо-
графском је духу касне антике. У јасле у којима
је рођен Христос смештен је квадратни отвор за
пелене. Четврта сцена је Јављање пастирима
вести да се Христос родио. С леве стране пред-
стављена је животињска пасторала, а с десне
Витлејемска звезда путеводитељица и пастири с
палмом у руци, знаком победе. Пета композиција
је Крштење и приказује три личности и голу-
бицу: свети Јован Крститељ полаже руке на
Христа–дете и призива Светог Духа у обличју
голубице да сиђе на Богочовека. Анђео, кум,
стоји с десне стране и додаје убрус којим ће
Христос бити обрисан после крштења. Пос-
ледња, шеста композиција је Распеће Христово,
дато скоро као жанр-сцена. Она приказује
место за кажњавање преступника на пустом
брегу Голготи. Христос је одевен у безрукавни
колобијум који покрива његово тело до земље.
Два разбојника представљена су гола до паса, у
дугим панталонама. Под Христовим распетим
рукама су мале фигуре двојице његових мучи-
теља, а с десне стране дата је фигура Бого-
родице. Изнад распетих руку Богочовека
приказани су Сунце и Месец. Христов живот
јесте жртва у пуном смислу речи. Он прихвати
крсну смрт, и њоме очисти савест нашу од
160