Page 165 - Tople suze na putu za Jerusalim dopunjeo izdanje
P. 165
Реч кадионица потиче од грчке речи τό θΰος
што значи кад(ити) жртва (паљеница). У живот Црк-
ве кађење је ушло најпре на истоку. Упражњавало се
да би се цару одала почаст, а потом је прихваћено и
на светој Литургији. У Старом завету познате су
многобројне жртве којима је обележен обредни жи-
вот Изабраног народа. Цар Соломон подигао је вели-
чанствени жртвеник у Јерусалимском храму. Да Го-
спод Бог наш буде с нама, као што је био с оцима на-
шим, да нас не остави и не напусти (1. Цар. 8, 57).
Ако би сав збор синова Израиљевих згрешио (3. Мој. 4,
13), онда је приношена жртва за грех.
На Топличкој кадионици рељефно су представ-
љене сцене из Христовог живота које започињу
Благовестима. У време Страсне седмице, недеље
уочи Ускрса посвећене Христовом страдању, ха-
џије су посећивале христолошка места од Витле-
јема, три миље удаљеног од Јерусалима, до реке
Јордан, осамнаест римских миља далеко од Светог
града. По редоследу посета с хаџилука, на Топличкој
кадионици приказане су композиције из Христовог
живота. Светоотачке фигуре, животиње и споредна
архитектонска здања моделују се пластично, ви-
ше да би се постигла драматичност радње не-
го да би се догађаји из јеванђеља улепшали. Де-
таљи и анатомске представе губе на прецизно-
сти у корист драмског карактера христолошке
радње.
Благовести с арханђелом Гаврилом раскри-
љених крила указују на античке узоре, а Богоро-
дичина изненађеност, изражена покретима ру-
ку, сасвим је налик источним праобразима.
Друга сцена је Сусрет Марије и Јелисавете у се-
стринском загрљају, с укрштеним рукама. Трећа
композиција Рођење Христово у иконографском
је духу касне антике. У јасле у којима је рођен
114