Page 165 - Tople suze na putu za Jerusalim dopunjeo izdanje
P. 165

Реч кадионица потиче од грчке речи τό θΰος
                                    што значи кад(ити) жртва (паљеница). У живот Црк-
                                    ве кађење је ушло најпре на истоку. Упражњавало се
                                    да би се цару одала почаст, а потом је прихваћено и
                                    на  светој  Литургији.  У  Старом  завету  познате  су
                                    многобројне жртве којима је обележен обредни жи-
                                    вот Изабраног народа. Цар Соломон подигао је вели-
                                    чанствени  жртвеник  у  Јерусалимском  храму.  Да  Го-
                                    спод Бог наш буде с нама, као што је био с оцима на-
                                    шим, да нас не остави и не напусти (1. Цар. 8, 57).
                                    Ако би сав збор синова Израиљевих згрешио (3. Мој. 4,
                                    13), онда је приношена жртва за грех.
                                        На Топличкој кадионици рељефно су представ-
                                    љене  сцене  из  Христовог  живота  које  започињу
                                    Благовестима.  У  време  Страсне  седмице,  недеље
                                    уочи  Ускрса  посвећене  Христовом  страдању,  ха-
                                    џије  су  посећивале  христолошка  места  од  Витле-
                                    јема,  три  миље  удаљеног  од  Јерусалима,  до  реке
                                    Јордан,  осамнаест  римских  миља  далеко  од  Светог
                                    града. По редоследу посета с хаџилука, на Топличкој
                                    кадионици  приказане  су  композиције  из  Христовог
                                    живота. Светоотачке фигуре, животиње и споредна
                                    архитектонска здања моделују се пластично, ви-
                                    ше да би се постигла драматичност радње не-
                                    го да би се догађаји из јеванђеља улепшали. Де-
                                    таљи и анатомске представе губе на прецизно-
                                    сти  у  корист  драмског  карактера  христолошке
                                    радње.
                                        Благовести  с  арханђелом  Гаврилом  раскри-
                                    љених крила указују на античке узоре, а Богоро-
                                    дичина  изненађеност,  изражена  покретима  ру-
                                    ку,  сасвим  је  налик  источним  праобразима.
                                    Друга сцена је Сусрет Марије и Јелисавете у се-
                                    стринском загрљају, с укрштеним рукама. Трећа
                                    композиција  Рођење  Христово  у  иконографском
                                    је  духу  касне  антике.  У  јасле  у  којима  је  рођен

                                                            114
   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170