Page 166 - Tople suze na putu za Jerusalim dopunjeo izdanje
P. 166
Христос смештен је квадратни отвор за пелене.
Четврта сцена је Јављање пастирима вести да се
Христос родио. С леве стране представљена је
животињска пасторала, а с десне Витлејемска
звезда путеводитељица и пастири с палмом у ру-
ци, знаком победе. Пета композиција је Крште-
ње и приказује три личности и голубицу: Свети
Јован Крститељ полаже руке на Христа-дете и
призива Светог Духа у обличју голубице да сиђе
на Богочовека. Анђео, кум, стоји с десне стране
и додаје убрус којим ће Христос бити обрисан
после крштења. Последња, шеста композиција је
Распеће Христово, дато скоро као жанр-сце-
на. Она приказује место за кажњавање пре-
ступника на пустом брегу Голгота. Христос је
одевен у безрукавни колобијум који покрива ње-
гово тело до земље. Два разбојника представ-
љена су гола до паса, у дугим панталонама. Под
Христовим распетим рукама су мале фигуре дво-
јице његових мучитеља, а с десне стране дата је
фигура Богородице. Изнад распетих руку Бо-
гочовека приказани су Сунце и Месец. Хри-
стов живот јесте жртва у пуном смислу речи. Он
прихвати крсну смрт, и њоме очисти савест
нашу од мртвих дела, да служимо Богу живоме и
истинитоме (Јевр. 9, 14).
Пред крај VI века после Христа древни уме-
тник из Свете земље утисну шест христоло-
шких сцена у врелу кадионицу, сваку у своје
време, по рецепту из Апостолских установа: Мо-
лите се ујутру, трећег, шестог, деветог часа, уве-
че и кад поју петлови.
– Ујутру благодарите Господу што је иш-
чезла ноћ и што је дошла светлост дана –
уметник прочита поуку из Апостолских устано-
ва, а потом утисну Благовести на кадионицу.
115