Page 166 - Tople suze na putu za Jerusalim dopunjeo izdanje
P. 166

Христос  смештен  је  квадратни  отвор  за  пелене.
                                    Четврта сцена је Јављање пастирима вести да се
                                    Христос  родио.  С  леве  стране  представљена  је
                                    животињска  пасторала,  а  с  десне  Витлејемска
                                    звезда путеводитељица и пастири с палмом у ру-
                                    ци, знаком победе. Пета композиција је Крште-
                                    ње  и  приказује  три  личности  и  голубицу: Свети
                                    Јован  Крститељ  полаже  руке  на  Христа-дете  и
                                    призива Светог Духа у обличју голубице да сиђе
                                    на Богочовека. Анђео, кум, стоји с десне стране
                                    и  додаје  убрус  којим  ће  Христос  бити  обрисан
                                    после крштења. Последња, шеста композиција је
                                    Распеће  Христово,  дато  скоро  као  жанр-сце-
                                    на.  Она  приказује  место  за  кажњавање  пре-
                                    ступника  на  пустом  брегу  Голгота.  Христос  је
                                    одевен у безрукавни колобијум који покрива ње-
                                    гово  тело  до  земље.  Два  разбојника  представ-
                                    љена су гола до паса, у дугим панталонама. Под
                                    Христовим распетим рукама су мале фигуре дво-
                                    јице  његових  мучитеља, а с десне стране дата је
                                    фигура Богородице.  Изнад  распетих  руку  Бо-
                                    гочовека  приказани  су  Сунце  и  Месец.  Хри-
                                    стов живот јесте жртва у пуном смислу речи. Он
                                    прихвати  крсну  смрт,  и  њоме  очисти  савест
                                    нашу од мртвих дела, да служимо Богу живоме и
                                    истинитоме (Јевр. 9, 14).
                                        Пред крај VI века после Христа древни уме-
                                    тник  из  Свете  земље  утисну  шест  христоло-
                                    шких сцена у врелу кадионицу, сваку у своје
                                    време, по рецепту из Апостолских установа: Мо-
                                    лите се ујутру, трећег, шестог, деветог часа, уве-
                                    че и кад поју петлови.
                                        – Ујутру  благодарите  Господу  што  је  иш-
                                    чезла  ноћ  и  што је дошла светлост дана –
                                    уметник прочита поуку из Апостолских устано-
                                    ва, а потом утисну Благовести на кадионицу.

                                                            115
   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171