Page 464 - KUCANJE
P. 464

дом. Међу њима има много монаха, који непре-
              стано делом опевају и славе Бога који је у Тро-
              јици, као што га славе анђели непрестаним по-
              јањем... Ови породише и велике Симеона и Са-
              ву”,  а  њих  двојица  „множину  деце  своје  Богу
              приведоше”.  Зато,  како  вели  свети  ава  Јустин:
              „Христољубиви Стефан жељаше да стално буде
              у друштву са монасима, било да му они долазе
              на  двор  и  разговарају  с  њим  о  душевном  спа-
              сењу  и  животу  по  Богу,  било  да  он  одлази  к
              њима  у  усамљена  места  и  подвизавалишта  њи-
              хова  да  се  наслађује њиховим  гледањем  и слу-
              шањем.”
                 5. Школа: Прота др Радослав Грујић у свом
              раду  Средњовековно  српско  парохијско  све-
              штенство,  у  Црква  и  живот  (поучни  религи-
              озно-популарни часопис), бр. 7-8, Скопље, 1922.
              године,  пише  о  развијеном  школском  систему
              код Срба, јер су не само манастири већ и паро-
              хијски центри служили за школовање деце. Зато
              не чуди да су се „у деспотову земљу стекли нај-
              писменији  људи,  монаси  и  мирјани,  из  грчких,
              бугарских и српских крајева који су били осво-
              јени од Турака, и то не само због слободе у дес-
              потовој  земљи,  него  и  због  високе  образова-
              ности и духовне просвећености самога деспота.
              У Београду, манастиру Манасија у Ресави и дру-
              гим  местима  створене  су  под  деспотовим  над-
              зором  најбоље  школе  словенског  и  српског  је-
              зика и писмености, а уз то и школе преводилаца
              и  преписивача  црквених,  богословских,  исто-
              ријских и философских дела”.
                 6.  Земља:  „И  ова  земља  не  само,  да  слично
              оној обећаној, точи мед и млеко, него као да је у



                                     462
   459   460   461   462   463   464   465   466   467   468   469