Page 466 - KUCANJE
P. 466

рац је црквеног култа Светог кнеза Лазара, јер је
              по  избору  за  патријарха,  пренео  мошти  кнеза
              Лазара  из  Цркве  Светог  Спаса  у  Приштини  у
              манастир Раваница, 1390. или 1391. године и на-
              писао  четири  списа  посвећена  уздизању  култа
              кнеза  Лазара:  Похвално  слово  кнезу  Лазару,
              Службу, Пролошко житије – Синаксар и Повес-
              но слово.
                 У Потврдном свитку за манастир Дренча из
              1382. године стоји и ова одредба: „И дјети млад-
              јех да њест в монастирје ни на прјебиваније ни
              на  ученије.”  Др  Радослав  Грујић  у  свом  раду
              Средњовековно српско парохијско  свештенство
              (у  Црква  и  живот  поучни  религиозно-попу-
              ларни  часопис,  бр.  7-8,  Скопље,  1922.  године),
              приметио је да ова уредба указује о развијеном
              средњовековном школском систему. Наиме, па-
              рохијски свештеници су пружали основно обра-
              зовање, а ставропигијални манастир какав је био
              Душманица  –  Дренча  давао  је  високо  образо-
              вање. Ту треба тражити и везу, после Косовске
              битке, дванаестогодишњег сирочета – владаоца,
              који  жели  да  се  најбоље  образује  и  најбољег
              учитеља тога доба књижевника Данила Млађег
              – патријарха Данила III, који, по вољи Божијој, у
              тешким  данима,  пресудно  утиче  на  васпитање
              адолесцента  –  законитог  наследника  престола,
              који са шеснаест година преузима од своје мајке
              пуну власт.
                 У истом свитку из 1382. године у списку ме-
              тоха манастира Душманица – Дренча пише: „И
              двор у Неупаре с придворицом.”





                                     464
   461   462   463   464   465   466   467   468   469   470   471