Page 40 - TOPLE SUZE NA PUTU ZA JERUSALEM
P. 40

стално  су  одржавали  страх  и  трепет  над  целом
           околином  с  јаким  качачким  бандама.  Затварајући
           царску власт – пашу у конак, а војску у касарне –
           стављали  су  цео  подримски  живаљ  на  милост  и
           немилост  својој  обести.  Али  се  народ,  ипак,
           довијао. Код црквице, допола у земљу сабијене да
           се  служба  на  сокаку  не  би  чула,  недељом  и
           празником трговци, дућанџије и мутавџије, бледи
           и испијени од вечитог страха, храбрили су једни
           друге и с великим поверењем и оданошћу окупљали
           око својих ћутљивих и брижних првака.
               У  таквој  средини  поникао  је  поп-Мита.
           Бистар и окретан, стална је брига својих на дому.
           Послали су га у призренску богословију да учи и
           јуначи  се.  Другове  је  имао  са  свих  страна:  из
           Црне Горе, Србије, Маћедоније и Босне. Слушао је
           њихове  приче  о  народном  животу.  Слушао  и  уз-
           дисао. Ту, у богословији, огрејао се и подигао духом
           да  више  никада  покуњено  ропски  не  прође,  па
           постаје и остаје заточник Србадије и слободије.
               Када је завршио Богословско-учитељску шко-
           лу  коју  је  основао  архимандрит  Иларион  Весић,
           увидеше његови родитељи да он не зна, нити хоће да
           зна, за увијање и подилажење  Турцима. Сербез и
           изазивачки  кретао  се  по  турској  касаби.  Око  му
           није  трепљало  од  арнаутске  мартинке.  На  једвите
           јаде  га  је  његов  стриц  и  учитељ  Трифа  Димит-
           ријевић,  наставник  богословије,  довитљиви  ђако-
           вичко-призренски првак, наговорио да бежи из огња
           јер је осећао да неће дуго службовати ако остане међу
           својима.
               Тако је Димитрије у Санџаку постао учитељ. Али
           и овде, убрзо, дође Мујо да му се натреса, а он, ни
           пет ни шест, хитро, како је само могао да потрчи,
           упаде  у  разред  за  брешку.  Мујо  кад  је  то  видео
           стаде бежати тако брзо, да је, тек, у суседном селу
           застао и одануо:


                                    42
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45