Page 135 - KUCANJE
P. 135

су  постали  мајстори:  поп  Петар,  Грк,  био  је
              терзија, поп Чина, механџија, поп Наум, калпа-
              џија, поп Ђорђе, књиговезац...” Дели Исмет па-
              ша наредио је владици Глигорију да свештени-
              ци  носе  камилавке  да  би  се  разликовали  од
              осталих грађана, Глас (бр. 20, 1909, стр. 545). На
              Ускрс 1844. године владика Венедикт побегао је
              кроз прозор из цркве, а народ куд-који у страху
              од Арнауташа (н.д., стр. 309). Слобода је стигла
              у  овај  део  света,  тек,  после  два  Српско-турска
              рата. У Минеју цркве прекопчеличке пише: „Та-
              ко српска војска отера Арнауте и избави народ
              српски  овога  краја  петстолетног  душманина  и
              крвника (19. март 1878).”, у  Гласу епархије ни-
              шке (бр. 17, 1908, стр. 510). На  духовну обнову
              чекаће се још дуго у овом новоприсаједињеном
              делу  Србије. Свештеник Вуле Милојевић, иза-
              сланик  епископа  нишког  за  ревизију  цркава  у
              срезу белопаланачком, пише: „Па чак и вароши-
              ца  Бела  Паланка  за  ових  тридесет  година  сло-
              бодна  живота  није  подигла  себи  цркву,  онакву
              каква  доликује,  а  многи  њени  грађани  подигли
              су  себи  лепе  и  модерне  куће,  дућане  и  ме-
              хане!?”, Глас (бр. 10, Ниш, 1908, стр. 305-308).
                 − Сине, Срби су прешли  сваку границу кад
              су  постали  псовачи  −  рече  ми  отац  и  показа
              Весник  српске  цркве,  година  IV,  Београд,  1893,
              стр. 1004-1010: „Сељаци су почели псовати Бога
              и друге светиње, што пре није било, и казаше ми
              да се сада увелико псује зато што сви они који
              долазе  из  војске  кући  тамо  слушају  ове  хрђаве
              навике, које су недостојне човека, па тако и по
              селу псују, а од ових се и остали сељаци кваре и
              на овај ружан обичај навикавају.”



                                     133
   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140