Page 502 - KUCANJE
P. 502

нека зна ко треба да се поучи. Јер збиља, све је
              онда било угрожено и срозано: и земља и имо-
              вина и слобода и живот! Само наша част и наци-
              онални  понос  остали  су  на  висини.”  Тако  је  у
              овој књизи сачувано од заборава пешачење про-
              те  Милуна  и  тројице  његових  колега  свеште-
              ника, у зиму 1916, уочи Нове године, у пратњи
              бугарског стражара из Лесковца, преко Грдели-
              це,  Џепа,  Сурдулице,  Ћурковице,  крај  Власин-
              ског језера, села Божице, Треклин, Земан у буга-
              рске логоре: Хасково, Горње Паничерово  –  где
              су били годину и по дана и Ескиџумаја – „прво
              нас стрпаше у једну основну школу, па после у
              једну стару џамију пуну сваког ђубрета, да смо
              морали сами износити балегу и чистити патос, а
              после у неку бившу ткачницу. Но, сви услови за
              живот били су као и у Паничереву! На Велики
              петак дадоше нам по парченце црвљивог качка-
              ваља,  а  на  Васкрс  чорбу  од  пасуља!  ...  Много
              пута,  тобож  за  неку  „кривицу”,  шибали  су
              поједине  логораше  дебелим  прућем,  по  голој
              стражњици – до липтања крви. Од силних боло-
              ва јаук се чуо до неба. А много пута су их уби-
              јали  као  зечеве  пушком,  јер  су  тобож  хтели  да
              побегну! ... Храна као за свиње: у казане од по
              сто  литара  ставе  по  два-три  килограма  пасуља
              који  плива  у  води  горе-доле  и  ту  се  стављају
              разне  траве:  купус,  пепељуга,  штир,  патлиџан,
              трули  краставци,  тикве  итд.  Права  свињска
              мећа!  ...  Било  је  протојереја  ставрофора  и  игу-
              мана који су морали копати рупе за нужнике и
              чистити  их!  ...  И  у  свој  тој  страхоти  ради  ду-
              шевне хране сетимо се по који пут песника који
              каже:  „Хај,  што  Србин  јоште  живи  крај  свих



                                     500
   497   498   499   500   501   502   503   504   505   506   507