Page 86 - POBEDONOSCI
P. 86
Латински мисионари, по доласку 866. године у
Бугарску, поменути неправилни Трактат нису бри-
сали, већ су му дописивали своју схолију у којој су
тврдили: Свети оци су дали предност Старом Риму
не због тога што је био царски, него је он због
висине вере добио ту предност...Стога предност
Старог Рима мора да буде непроменљива до краја
векова.
Свети Сава је извршио избор текстова из визан-
тијских Номоканона – Законоправила, распоредио
грађу, проширио поједине грчке текстове својим
објашњењима и у поговору Књиге истакао: „По-
јавише се на светлост словенског језика ове бого-
надахнуте књиге, зване Номоканон, јер пре тога беху
помрачене облаком мудрости грчкога језика; сада
пак заблисташе, то јест протумачене су и благодаћу
Божјом јасно сијају, одгонећи таму незнања и све
просвећујући разумном светлошћу и од греха изба-
вљајући.”
Законоправило Светога Саве, крајем тринаестог
века, постало је познато у Бугарској, а преко ње и
Русији, где је имало широку примену.
У Српској православној цркви и данас се сматра
званичним правним кодексом, нажалост, без кри-
тичког издања.
Творац самосталне српске цркве (1219) и њен
први архиепископ, после шеснаест година архи-
епископске службе (1235) оставља и духовну власт
свом младом изабранику светом Арсенију Сремцу
(при том не фаворизујући свог синовца и краљевог
брата светог Саву Другог, који ће, тек, по смрти све-
тог Арсенија (1263) постати архиепископ) и одлази
на Свету Гору.
85