Page 19 - Zaboravljeni Prota
P. 19

услови за живот били су као и у Паничереву! На
              Велики петак дадоше нам по парченце црвљивог
              качкаваља,  а  на  Васкрс  чорбу  од  пасуља!  ...
              Много  пута,  тобож  за  неку  „кривицу”,  шибали
              су поједине логораше дебелим прућем, по голој
              стражњици  –  до  липтања  крви.  Од  силних  бо-
              лова  јаук  се  чуо  до  неба.  А  много  пута  су  их
              убијали као зечеве пушком, јер су тобож хтели
              да побегну! ... Храна као за свиње: у казане од
              по  сто  литара  ставе  по  два-три  килограма  па-
              суља који плива у води горе-доле и ту се став-
              љају разне траве: купус, пепељуга, штир, патли-
              џан, трули краставци, тикве итд. Права свињска
              мећа!  ...  Било  је  протојереја  ставрофора  и  игу-
              мана који су морали копати рупе за нужнике и
              чистити  их!  ...  И  у  свој  тој  страхоти  ради  ду-
              шевне хране сетимо се по који пут песника који
              каже:  „Хај,  што  Србин  јоште  живи  крај  свих
              зала  ⁄  песма  га  је  одржала  њојзи  хвала!”,  па
              чешће  отпевамо: „Завичају,  мили  крају  ⁄  у  ком
              сам се родио ⁄ душе моје мили рају ⁄ ко те не би
              љубио?”, затим: „Ој, Србијо мила мати ⁄ увек ћу
              те тако звати”, итд.”
                 Послератну  Србију  прота  Милун  је  овако
              описао:  „Рат  је  донео  мешавину  људи  са  свих
              страна земаљске кугле, а та мешавина изменила
              је њихов менталитет. Свет се острвио од силне
              крви,  од  тешких  рана  и  разних  мука,  па  је  и
              чедност и морал уопште јако опао. Тај морални
              пад најбоље се огледа у саможивости, у пореме-
              ћају јавне безбедности, у хајдучији, која је зем-
              љу преплавила и у вези с тим, у огромном броју
              скупо  плаћене  жандармерије.  Дотле  се  дошло,
              да држава чини писмени апел на цркву, да све-

                                      19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24