Page 64 - Zaboravljeni Prota
P. 64

селу. Било је то време које је један од сарадника
              Хришћанског  весника  описао  као:  „доба  једне
              страшне  успаваности,  учмалости  и  запуштено-
              сти,  која  беше  овладала  у  животу  цркве,  све-
              штенства и народа у свим покрајинама српским;
              доба саможивости и јагме за земаљском срећом
              ‒  те  догме  материјалистичке  науке”.  (Бранко
              Цисарж,  Један  век  периодичне  штампе  Српске
              православне цркве, Београд, 1986, стр.61) О том
              времену ђакон Милун Стојадиновић пише: „На-
              ши млађи људи кад на запад оду ради науке и
              вештина, они за пет и више година свога обра-
              зовања тамо, скоро никад и не иду у цркву, нити
              слушају предавања и по неког богослова, а ваљ-
              да никад и не мисле о Богу и о небу. Допунив-
              ши своје образовање у Европи наши млађи љу-
              ди по повратку у отаџбину заузимају места нас-
              тавничка, лекарска и уопште места првака и во-
              ђа нашега друштва, и они сад уче друге науци и
              вештинама, али скоро свагда без вере, или као
              равнодушни  према  вери  а  често  и  презирући
              науку Светога писма!” (Хришћански весник, IX,
              свеска  9,  Београд,  септембар  1887,  стр.  680).
              Зато  је  млади  ђакон  цркве  Лазарице  објавио  у
              Хришћанском  веснику  (VIII,  свеска  9,  Београд,
              септембар  1886.  године,  стр.  695-700)  рад  Ду-
              шевно  лекарство,  написан  на  Свете  Враче  го-
              дине  1886.  у  Крушевцу.  Он  овде  пише  против
              „тзв.  реалиста  или  научних  материјалиста...  А
              по њиховом учењу, човек је само једна машина,
              или, човек је као и остала животиња, и више ни-
              шта!... Отуда је код њих једностран и изопачен
              поглед  на  живот  човечији  уопште  и  на  улоге
              људи овде на земљи. Та се идеја веома упорно

                                      64
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69