Page 372 - KUCANJE
P. 372

марљив  према  гласу  своје  савести,  која  га
              опомиње  на  душу  и  њене  више  потребе,  на
              његов  однос  према  Богу  и  на  вечан  живот.  И
              човек се мало по мало задовољава тиме, што ми-
              сли да је он поштен човек, а и не мисли о томе
              да би он поред часности требало да буде још и
              човек религиозан.
                 Ради  успављивања  своје  савести,  која  се
              понекад  буди  у  јачој  мери  и  својим  громким
              гласом узнемирава човека, који  се сувише пре-
              даје материјалним интересима и због њих забо-
              равља  своје  хришћанске  обавезе,  услужљиви
              разум  људски  готов  је  да  сплете  читаву  мрежу
              лажних умовања, која иду на то, ако не потпуно
              да оправдају, а оно да извине религиозну нема-
              рност човека. И за дивно чудо, умовање телес-
              нога  човек  при  заштити  религиозне  лењости
              савременог  покољења,  које  се  уклања  од  испу-
              њења  хришћанскога  дуга,  истиче  обично  на
              видик  нарочито  достојанство  унутарњег  бого-
              поштовања, а пориче или сасвим одбацује спољ-
              њега богопоштовања. Под изговором унутарњег
              служења  Богу,  они  одричу  важност  и  потреб-
              ност спољних дела благочестија, важност и пот-
              ребност  испуњења  правила  прописаних  Светом
              Црквом. Зашто? Зато што спољње богопочитање
              захтева видљива подвига, видљива напрезања, а
              унутарње богопоштовање не обавезује ничему и
              не товари на човека никаква бремена. „На што”,
              веле  они,  „дела  спољњега  богопоштовања  кад
              Бог тражи милости, а не жртве; не поклона, но
              срце  чисто  и  смирено?  Зашто  ићи  у  Цркву  и
              тамо  одстојавати  дугу  службу  кад  ја  могу  и  у
              дому да се помолим Богу, па чак усрдније него у



                                     370
   367   368   369   370   371   372   373   374   375   376   377