Page 92 - POBEDONOSCI
P. 92

посред  ових  обитељи,  имају  многе  молчалнице  по
                                       великом Јефрему, и говоре са шумом лишћа и птица
                                       и водом. Међу њима има много монаха, који непре-
                                       стано делом опевају и славе Бога који је у Тројици,
                                       као  што  га  славе  анђели  непрестаним  појањем  ...
                                       Ови  породише  и  велике  Симеона  и  Саву”,  а  њих
                                       двојица  „множину  деце  своје  Богу  приведоше”.
                                       Зато,  како  вели  свети  ава  Јустин:  „Христољубиви
                                       Стефан жељаше да стално буде у друштву са мона-
                                       сима, било да му они долазе на двор и разговарају с
                                       њим о душевном спасењу и животу по Богу, било да
                                       он  одлази  к  њима  у  усамљена  места  и  подвиза-
                                       валишта њихова да се наслађује њиховим гледањем
                                       и слушањем”.
                                           5.  Школа. Прота др Радослав Грујић у свом ра-
                                       ду  Средњовековно  српско  парохијско  свештен-
                                       ство, у „Црква и живот” (поучни религиозно-попу-
                                       ларни часопис, бр. 7-8, Скопље, 1922. године), пише
                                       о развијеном школском систему код Срба, јер су не
                                       само  манастири  већ  и  парохијски  центри  служили
                                       за школовање деце.  Зато не чуди да су се: „У деспо-
                                       тову  земљу  стекли  најписменији  људи,  монаси  и
                                       мирјани,  из  грчких,  бугарских  и  српских  крајева
                                       који су били освојени од Турака, и то не само због
                                       слободе у деспотовој земљи, него и због високе об-
                                       разованости  и  духовне  просвећености  самога  де-
                                       спота. У Београду, Манастиру Манасији у Ресави и
                                       другим  местима  створене  су  под  деспотовим  над-
                                       зором најбоље школе словенског и српског језика и
                                       писмености, а уз то и школе преводилаца и препи-
                                       сивача  црквених,  богословских,  историјских  и  фи-
                                       лософских дела.”





                                                                91
   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97