Page 95 - POBEDONOSCI
P. 95

Ако  пажљиво  прочитамо  овај  средњовековни
                                       номоканонски  акт  видећемо  да  у  његовој  аренги
                                       монах Доротеј вели како са својим сином Данилом
                                       „Цркв сзидасмо  в  месте рекомем Дренча”, а на кра-
                                       ју „Сија вса приложисмо, славнаго Введенија Пречи-
                                       стије Богоматере  в месте рекомем Дренча”.
                                          Дакле, место се зове Дренча у коме је подигнута
                                       светиња, али не назива се тако и манастир. Међутим,
                                       ово  не  смета  истраживачима  (М.  Валтровићу,  1874;
                                       Милану Ђ. Милићевићу, 1876; Ф. Каницу и  Д. Милутиновићу,
                                       1882) да манастир назову Дренча, узгред спомињући:
                                       „У  народу  се  још  прича  да  се  Дренча  звала  и  Ду-
                                       шманица”  (Милан  Ђ.  Милићевић,  Кнежевина  Србија,  Бео-
                                       град,  1876,  страна  719).  Каснији  истраживачи  преузи-
                                       мају назив Дренча ( др Владимир Р. Петковић, др Ра-
                                       дослав  М.  Грујић,  Милош  Благојевић,  Бранислав
                                       Вуловић и други) и он ће остати примаран у литера-
                                       тури.
                                          Дренчани  свој  манастир  зову  вековима  искљу-
                                       чиво Душманица. Тако чувају успомену на ктитора
                                       ставропигије  Ваведења  Пресвете  Богородице  и  ње-
                                       ног  првог  игумана  кир  Данила,  који  се  пре  мона-
                                       шења,  највероватније,  звао  Душман.  Владимир  Р.
                                       Петковић  у  научној  расправи  „Ко  је  био  оснивач
                                       Манастира  Дренча?”  (Старинар,  књига  друга,  Београд,
                                       1951,  страна  57-58) изнео је мишљење да ктитора, мо-
                                       наха  Доротеја,  треба  тражити  у  личности  средњо-
                                       вековног  деспота  Иваниша,  који  је  био  ожењен
                                       Теодором – мајком цара Душана, те га стога цар Ду-
                                       шан у аренги Арханђелске повеље из 1347-8. године
                                       назива: „Родитељ царства ми деспот Иваниш”, при-
                                       знајући га за свог очуха. Теодора је имала из првог
                                       брака  са  краљем  Стефаном  Дечанским,  поред  цара
                                       Душана,  још  једног  сина,  који  је  преминуо  док  је



                                                                94
   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100