Page 46 - Tople suze na putu za Jerusalim dopunjeo izdanje
P. 46

је ову вест: „Енглези имају религиозно-морално ва-
                                    спитање највише у Европи и раде још више на очу-
                                    вању породице и школе, а ми смо скоро најнепобо-
                                    жнији народ у Европи, па избацујемо веронауку из
                                    учитељске и војне школе”, н.д., 116-7. У истом ча-
                                    сопису, бр. 17, 1909, стр. 462, објављена је још јед-
                                    на  вест  из  Енглеске  и  коментар  уредника: „У  Ен-
                                    глеској од 1. априла т. г. уведен је закон којим се
                                    забрањује младежи да пуши дуван. А у нас ђаци од
                                    десет година испречили цигарете на сред улице, па
                                    чик, да им речеш иједну реч!” У чланку под насло-
                                    вом Хрђави примери интелигенције, у истом часо-
                                    пису, бр. 20, 1909, стр. 527-528, пише: „А шта да се
                                    каже на узајамно оптуживање школованих људи, о
                                    крађама  на  велико,  о  служби  туђину  и  издајству
                                    отаџбине?” Свештеник М. Динић, пише чланак под
                                    насловом  На  рјеках  вавилонских, (Глас,  бр. 11,
                                    1910, стр. 381-383), „о злој судбини српског народа
                                    који је раздробљен у неколико држава, а уз то се и
                                    данас између себе свађамо и сатиремо”. У Веснику
                                    српске цркве, год. IV,Београд,1893,на страни 1008,
                                    М. Милојковић, вели: „Сељаци су почели псовати
                                    Бога и друге светиње, што пре није било, и казаше
                                    ми да се сада увелико псује зато што сви они који
                                    долазе из војске кући тамо слушају ове хрђаве на-
                                    вике, које су недостојне човека, па тако и по селу
                                    псују, а од ових се и остали сељаци кваре и на овај
                                    ружан обичај навикавају.”
                                     Српска црква предузимала је одлучне кораке како
                                    би се спречила појава отворене безбожности у на-
                                    роду. Тако је Сабор архијерејски одлучио, још 16.
                                    октобра 1871. године, „О  мерама,  које  би  требало
                                    предузети  против  опадања  побожности  у  народу:
                                    Високопреосвећени  Архиепископ  београдски  и
                                    Митрополит српски г. Михаил, излаже како зао дух
                                                            XLV
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51