Page 126 - KUCANJE
P. 126

Душманица” (Милан Ђ. Милићевић, Кнежевина
              Србија,  Београд,  1876,  страна  719).  Каснији
              истраживачи преузимају назив Дренча (др Вла-
              димир  Р.  Петковић,  др  Радослав  М.  Грујић,
              Милош Благојевић, Бранислав Вуловић и други)
              и он ће остати примаран у литератури.
                 Дренчани  свој  манастир  зову  вековима
              искључиво  Душманица.  Тако  чувају  успомену
              на  ктитора  ставропигије  Ваведења  Пресвете
              Богородице и њеног првог игумана кир Данила,
              који се пре монашења звао Душман. Наиме, др
              Владимир Р. Петковић у научној расправи Ко је
              био  оснивач  Манастира  Дренча?  (Старинар,
              књига друга, Београд, 1951, страна 57-58) изнео
              је мишљење да ктитора, монаха Доротеја, треба
              тражити  у  личности  средњовековног  деспота
              Иваниша,  који  је  био  ожењен  Теодором  –  мај-
              ком цара Душана, те га стога цар Душан у арен-
              ги  Арханђелске  повеље  из  1347-8.  године  на-
              зива:  „родитељ  царства  ми  деспот  Иваниш”,
              признајући га за свог очуха. Теодора је имала из
              првог  брака  са  краљем  Стефаном  Дечанским,
              поред цара Душана, још једног сина, који је пре-
              минуо док је породица живела изгнана од стране
              краља Милутина у Цариграду. Он се звао Душ-
              ман. У спомен на њега Теодора је сину из другог
              брака,  са  деспотом  Иванишем,  дала  име  Душ-
              ман. Народ је, поштујући цара Душана, ценио и
              његовог  полубрата  Душмана  Жупског,  а  наро-
              чито по смрти цара Душана у доба спорења око
              достојног наследника царске круне. Душман, по
              примеру  Светога  Саве,  није  стремио  световној
              власти. Рано се замонашио и добио име Данило.
              У  српску  историју  уписан  је  после  Косовске



                                     124
   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131