Page 35 - POBEDONOSCI
P. 35
Пред Маричку битку рађала се Моравска школа
у сакралном градитељству. Названа је Моравском
школом према областима у којима траје уметнички
покрет до пада Смедерева под турску власт (1459).
Израсла је из претходног градитељског стварања у
Србији и продужила његова карактеристична про-
сторна и структурална решења у варијантама упи-
саног и сажетог уписаног крста, са куполом на сре-
дини. Тим двема концепцијама плана додате су бо-
чне конхе по узору на светогорске триконхосе. Из-
грађена на дугом градитељском и уметничком ис-
куству византијског света, моравска архитектура је
остварила особене детаље као ново рухо на старом
уметничком организму. Правилан ритам основног
просторног распореда наглашен је поузданим кон-
структивним склопом, коју прати хармонија у обли-
цима и волуменима површине и отвора са рељефом
боја на фасади зачињених украсима.
Манастир Раваница (1376-1385) стоји са црквом
Лазарицом (1377-1380) на челу знаменитих задуж-
бина светог кнеза Лазара. Он са својим уписаним
крстом на земљи и пет купола на небу храма наго-
вештава драму свога ктитора, који ће после поги-
бије на Косову пољу 1389. године бити пренет у
своју задужбину, где и данас, после бурних исто-
ријских заплета и сеоба, почивају његове мошти.
Придворну цркву у Крушевцу Свети кнез Лазар
саградио је у сажетој варијанти једнокуполне грађе-
вине, која својим рељефним украсом и колоритом у
целини заједно са спољним облицима горње кон-
струкције, објављује ново тумачење црквеновизан-
тијских уметничких схватања. Овај уметничко-
градитељски ритам свога домаћина прате Љубо-
стињом, његова супруга – кнегиња Милица, и Ре-
34